شتابدهنده‌ چیست؟

دقیقاً همان‌طورکه خاک، بستر رشد دانه و تبدیل شدن به یک گیاه است، شتابدهنده نیز بستر رشد یک استارتاپ است. چرایی انتخاب این عنوان برای این نهاد مالی، به دلیل نوع عملکرد آن است. شاید بتوان گفت شتابدهنده ها مانند کاتالیزور در دنیای کسب‌وکار عمل می‌کنند.

اولین نکته مهم در ارتباط با شتابدهنده ها این است که اکثر آن‌ها مانند یک شرکت عمل می‌کنند و خودشان بیزینس‌پلن یا مدل کسب‌ و کار دارند. به همین دلیل نباید به شتابدهنده ها صرفاً به دید یک منبع مالی نگاه کنیم. اصلی‌ترین عامل اثرگذار برای پذیرش در یک شتابدهنده، توجیه مالی کسب‌وکار است. شاخص‌های دیگر مانند تیم کاری قوی معمولاً در اولویت‌های بعدی قرارمی‌گیرند.

درباره شتابدهنده در اکوسیستم کارآفرینی ملاحظاتی وجود دارد. با این‌که وجود شتابدهنده ها در فضای کسب‌ و کار مبتنی بر نوآوری ضروری است و پازل کارآفرینی را تکمیل می‌کند، مدل عملکرد و اداره صحیح آن‌ها بسیار مهم است. متأسفانه در ایران برخلاف دنیا، اکثر شتابدهنده ها در فضای دولتی و حاکمیتی شکل گرفته‌اند و به دلیل منابع مالی زیاد در سال‌های اول، هیچگاه مانند یک شرکت رفتار نمی‌کنند. این موضوع علاوه بر ورشکستگی شتابدهنده، استارتاپ‌های فعال در آن‌ها را نیز با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل اکیداً توصیه می‌شود، پیشنهادهای جذاب مالی شتابدهنده ها، شما را وسوسه نکند.

انتخاب شتابدهنده

برای ورود به همکاری با یک شتابدهنده، پشتوانه و تجربه‌های موفق آن را بررسی کنید و بعد واردش شوید. شتاب‌دهنده‌ها در فضای کارآفرینی، حکم شریک استراتژیک شما را دارند. پارامترهایی نظیر نسبت ورودی به خروجی، حجم سرمایه‌گذاری، تجربه تیم‌های قبلی، پشتوانه‌های مالی و تیم اداره‌کننده و منتورها را حتما مورد بررسی قرار دهید و بعد تصمیم به ادامه مسیر بگیرید.

در تعامل با یک شتابدهنده حتماً به نقش منتور اهمیت بدهید و نهایت استفاده را از آن ببرید. منتورینگ مهم‌ترین خدمت شتابدهنده‌ها به شماست. منتور کسی است که مسیر پیش روی شما را قبلاً یا خودش یا با یک شرکت طی کرده است. این یعنی حداقل کردن تعداد آزمون و خطاهایتان در طول مسیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *