آشنایی با اکوسیستم کارآفرینی

از دوران مدرسه با واژه‌ای آشنا شده‌ایم به نام اکوسیستم یا زیست‌بوم که به محیط زیست و حیات جانوران مربوط میشود اما امروزه نیز می‌شنویم که این واژه‌ها درباره حیات استارتاپی نیز زیاد مطرح می‌شود. والدز در مقاله‌ خود در سال ۱۹۸۸ به‌عنوان یکی از نخستین محققان، اکوسیستم را این‌گونه تعریف نمود “اکوسیستم به ترکیبی از موجودات و تعامل آن‌ها با محیط که به‌عنوان یک واحد مجزا می‌باشند اطلاق می‌گردد که این ترکیب همانند انسان و دیگر موجودات،تحت تأثیر محیط قرار می‌گیرد”

بنابر تعریفی دیگر، اکوسیستم کارآفرینی به مجموعه افراد، سازمان ­ها، روش ­ها، قوانین، رویدادها و … گفته می‌شود که بر فعالیت­‌های کارآفرینی اثر می‌گذارد، نه اشتغالزایی.

اجزای اکوسیستم کارآفرینی

  • شتابدهنده ها  (Accelerator)

شتابدهنده ها مراکزی هستند که تیم‌های استارتاپی را برای دوره‌ ای با مدت مشخص جذب میکنند و در طول این مدت تیم استارتاپی از خدمات مربی‌گری، آموزشی و مالی شتابدهنده برخوردار میشود و معمولا به یک رویداد ارائه عمومی (Public Pitch Event) یا روز ارائه (Demo Day) ختم می‌شوند.

  • مرکز رشد (Incubator)

مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند و معمولا وابسته به دانشگاه‌ها و یا نهادها دولتی می‌باشند که در قبال خدمات خود سرمایه یا سهامی از کسب‌وکارها دریافت نمی‌کنند.

  • شرکت سرمایه‌گذاری خطر پذیر (Venture Capital)

نوعی شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی است که سرمایه‌گذاری‌هایی جسورانه در شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با پتانسیل رشد بالا انجام می‌دهد.

  • سرمایه‌گذار خطرپذیر شرکتی (Corporate Venture Capital)

این شرکت‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیری هستند که غالبا وابسته به حمایت نهاد یا شرکت دیگری هستند و معمولا اقدام به سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک مرتبط به کسب‌وکار شرکت حامی می‌کنند.

  • فرشتگان سرمایه گذاری (Angle Investors)

گروهی از افراد کارآفرینِ توانگر هستند که از طریق دریافت سهام و یا اوراق قرضه قابل تبدیل به سهام، اقدام به سرمایه‌گذاری‌های انفرادی یا گروهی جسورانه در کسب‌وکارهایی با پتانسیل رشد بالا می‌نمایند.

  • فضای کار اشتراکی (Co–Working Space)

جایگزینی مبتکرانه، برای دفاتر کاری سنتی است. این ابتکار جدید این امکان را برای کارکنان و کارآفرینان فراهم می آورد که به جای استفاده از اتاق های کوچک موجود در کافی شاپ ها و روش های سنتی، محل کار خود را به اشتراک بگذارند.

  • صندوق پژوهش و فناوری (‏Research and Technology Fund‏)

صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بوجود آمدند. ایجاد و ‏توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری در ایران نیز بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.‏

  • پارک علم و فناوری (‏Science Park‏)

 پارک‌های علم و فناوری با ایجاد انگیزش و مدیریت جریان دانش و فناوری در میان دانشگاه‌ها، مراکز پژوهش و توسعه، ‏شرکت‌های خصوصی و بازار، ایجاد و رشد شرکت‌های متکی بر نوآوری را از طریق مراکز رشد و فرایندهای زایشی تسهیل ‏می‌نمایند. ‏

  • مراکز نوآوری (‏Innovation Center‏)

مراکز نوآوری با ایده جذب خلاقیت‌ها و نوآوری‌های افراد به دنبال عرضه یک محصول بر مبنای دانش و پژوهش به بازار ‏ایجاد شده‌اند، آن‌ها با تأمین بودجه فعالیت خود از شرکت‌هایی که به آن‌ها وابسته‌اند و یا شرکت‌هایی که طرح‌ها را به آن‌ها ‏می‌فروشند.‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *